Į Šančius pirmą kartą išriedėjo keleivinis traukinys: smalsuolius vežė į „Drobės“ fabriką

Trečiadienio popietę apie 90 smalsuolių skubėjo į Kauno geležinkelio stotį. Jie dalyvavo pirmą kartą organizuotame renginyje „Važiuojam traukiniu į Drobės fabriką!“. Į testinę ekskursiją patraukė sausakimšas traukinys. Tiesa, masinės kelionės pavieniams keliautojams į fabriką neplanuojamos, tačiau bus rengiami užsakomieji reisai.

KELIONĖ TRAUKINIU Į „DROBĖS“ FABRIKĄ./R. TENIO NUOTR.

Kelionė į 1920-2009 m. Ž. Šančiuose veikusį „Drobės“ fabriką (Drobės g. 62) truko keliolika minučių.

Keleiviai fabrike turėjo ekskursiją, o po jos traukiniu sugrįžo į Kauno geležinkelio stotį. Keleivinis traukinys vidury miesto sulaukė gausybės praeivių ir pro šalį važiuojančiųjų dėmesio: jie fiksavo traukinį telefonais, mojavo, kai kurie netekę amo sustoję stebeilijosi. Ž. Šančių pervažose budėję apsaugos darbuotojai kelioms minutėms buvo sustabdę automobilių eismą, kad traukinys saugiai pravažiuotų gatve.

 

Keliavo su vaikais, šventė gimtadienį

Į traukinį susėdo įvairaus amžiaus žmonės, tarp jų ir mamos Viktorija bei Aurelija su vaikais vežimėliuose. Kaunietė Viktorija su mažyliu, kuriam tuoj bus metai, pasakojo aplinkinėse gatvėse dažnai vaikštinėjanti, o šįkart džiaugėsi galimybe pasivažinėti traukiniu Ž. Šančių mikrorajone, pažvelgti į miestą iš kitos pusės.

„Labai smagi kelionė, pramoga ir vaikams. Įdomu ir po istorinį „Drobės“ fabriką pavaikštinėti“, – kalbėjo Viktorija.

Jos bičiulė Aurelija su atžala pro langą mojavo savo namams, mat gyvena Drobės gatvėje ir kelionės metu pro pat juos pravažiavo.

„Dažnai matau šiais bėgiais važiuojančius krovininius traukinius, o šiandien išvydau namus iš kitos perspektyvos! Smalsu ir į „Drobės“ fabriką nuvažiuoti. Negalėjau praleisti tokios progos. Kelionėje vyrauja smagi atmosfera. Kiekvienam pravartu karts nuo karto į miestą pažvelgti kitaip“, – įspūdžiais dalinosi Aurelija.

Traukinyje netikėtai atsidūrė ir 42-ąjį gimtadienį švenčiantis klaipėdietis Vidas – ši kelionė iki pat atvykstant į geležinkelio stotį jam buvo gimtadienio staigmena. „Pasimečiau, kai atvykom į geležinkelio stotį, maniau, važiuosim į kokius Kaišiadoris, užlipsim į kokį bokštą ar pan. Atėjęs išvydau tuščią peroną, žmonių buvo, o traukinių – ne. Pagalvojau, turbūt bus ekskursija po stotį, kol galiausiai išaiškėjo, kad vyksime į „Drobę“ traukiniu! Keliavome lėtai, buvo galima įsižiūrėti į gatves, gyventojus, kurie apstulbę filmavo ir fotografavo traukinį vidury miesto“, – kalbėjo Vidas.

KELIONĖ TRAUKINIU Į „DROBĖS“ FABRIKĄ./R. TENIO NUOTR.

Atidarė tarpukariu

Industrinio verslo centro „Drobės fabrikas“ marketingo projektų vadovė Jūratė Jackytė vesdama ekskursiją pasakojo, kad 1920 m. akcinę bendrovę „Drobė“ įkūrė Amerikos lietuviai. Šiame sklype Pirmojo pasaulinio karo metais veikė vokiečių šiaudų miltų dirbtuvės, kurias rekonstravus buvo įrengtas vilnų karšimo, vėlimo, audimo, dažymo, pūkų kėlimo ir glaistymo fabrikas. Jame veikė net medžiagų ir siūlų laboratorija. Fabrike buvo 20 tūkst. kv. m patalpų. 1940 m. čia dirbo 400 žmonių.

„Fabriko savininkai supirkinėjo žaliavą iš vietinių ūkininkų, mainydavo vilną į audinius. Per metus bendrovė supirkdavo net 3 mln. kg vietinės vilnos“, – pažymėjo J. Jackytė.

Fabriko karšimo ir verpimo skyrius veikė ištisą parą. Vėliau įmonė plėtėsi, buvo statomi nauji korpusai, elektrinė. „Drobė“ elektra galėjo aprūpinti visus Šančius.

Didžiausią fabriko produkcijos dalį sudarė vilnoniai įvairaus storio audiniai. „Drobėje“ pagal užsakymus gaminti uniforminiai audiniai kariams, muitininkams, pasieniečiams, šauliams.

„1957 m. įmonė pradėjo austi savas medžiagas vyriškiems kostiumams: „Triko drobę“ ir „Triko drobę 2“, o vėliau ir „Gintarą“ ir „Gintarą 2“. „Triko drobė”, „Gintaras” ir medžiaga paltams „Buklė” buvo išsiųstos į Briuselio pasaulinę parodą, kur 1958 m. iškovojo aukso medalį. Dabar įmonė jau gamina naują aukštos kokybes vilnonę kostiuminę medžiagą „Tauras”, vilnonę medžiagą su šilko priemaiša „Putinas” ir kt.“, –  1960 m. rašė leidinys „Kaunas. Jo praeitis, dabartis ir ateitis”. Beje, 1968 m. pasaulinėje parodoje Maskvoje įmonė pelnė I laipsnio diplomą.

Veikia apie 50 įmonių

2019 m. „Drobės“ fabrikas buvo pradėtas rekonstruoti, o pernai baigtas paskutinis rekonstrukcijos etapas. Šiuo metu pastate įsikūrę apie 50 įmonių, tarp kurių – Lietuvos dailininkų sąjungos Kauno skyriaus galerija, renginių ir fotostudijos, startuolis „Contribee“, net ekstrasensorikos akademija, o kitą savaitę duris atvers Lietuvos vienaragis „Vinted“.

Rekonstrukcijos metu pastate palikta daug originalių dalių: 1-3 a. išliko originalios „teraco“ grindys, fabrike išsaugotas originalus pramoninis liftas, kuriuo naudojosi „Drobės“ fabriko darbininkai. Erdvėse yra daug atvertų raudonų plytų sienų, lubose paliktos originalios konstrukcijos, anksčiau ten buvo staklės. Prieš kelerius metus pastate dar darbavosi liftininkas, vėliau jo paslaugų buvo atsisakyta.

Kodėl į fabriką pakviesta keliauti traukiniu? „Šalia „Drobės“ fabriko išlikę veikiantys traukinio bėgiai, iki šiol jais važinėja krovininiai traukiniai – šiandien ryte mačiau, kaip vežė anglis. Keleiviai trečiadienį vežti pirmą kartą. Džiugu, kad registracija į renginį užsibaigė per pirmas kelias valandas, visi norintieji netilpo. Traukiniu gali važiuoti 90 žmonių, šiandien jis pilnas“, – dalyvių susidomėjimu džiaugėsi J. Jackytė.

Fabriko erdves pamėgę filmuotojai – neseniai Lietuvos krepšininkai čia kūrė klipą čempionatui.

Drobės fabriko nuotr.

Vyks užsakomieji reisai

Įmonės „LTG Link“ atstovas Dangis Rupeika informavo, kad reisus į „Drobės“ fabriką galės užsisakyti įmonės, kolektyvai. Pavieniams keliautojams galimybės keliauti nebus.

„Rengsime ekskursijas, mokymus, kad dalyviai atvyktų iš Vilniaus, kitų miestų traukiniu, o ne automobiliu. Skatiname ekologišką, tvarią kelionę. Teko girdėti atsiliepimą, kad žmogus dvidešimt metų nekeliavo traukiniu, o dabar išbandys keliones į Trakus, Kauną, Klaipėdą. (…) Užsakomieji reisai į „Drobę“ startuos jau šiais metais“, – teigė D. Rupeika.

Jis informavo, kad šiame traukinyje tilpo 90 žmonių, tačiau yra galimybė panašias keliones rengti su traukiniais, talpinančiais ir 300 žmonių.

„Į Šančius galėtų važiuoti ir didesni traukiniai, yra galimybių, atsižvelgsime į poreikį. Galime pasiūlyti keliones ir į kitas panašias industrines vietas: „Betono“ fabriką Vilniuje, „Dūmų“ fabriką Naujojoje Vilnioje bei kt. Tai vietos, kur keleiviniai traukiniai nevažiuoja, bet tokia speciali kelionė sukelia „vau“ efektą, suteikia malonumą keleiviui, o aplinkinius nustebina neįprastoje vietoje išvystas traukinys“, – kalbėjo D. Rupeika.

Straipsnį parengė: Skirmantė Javaitytė, Kas vyksta Kaune.
Originali nuoroda.